Mahkeme, ‘İETT’nin aldığı kart bedeli kanunsuz’ dedi

Tüketici mahkemesi, metro, tramvay, otobüs, vapur ve metrobüs gibi tüm toplu taşıma araçlarında kullanılan İstanbulkart’tan alınan 10 liralık bedelin yasaya aykırı olduğuna hükmetti. Vatandaş, boş kart için ödediği bedeli geri alabilecek.

Mahkeme, ‘İETT’nin aldığı kart bedeli kanunsuz’ dedi
İstanbul 1. Tüketici Mahkemesi, İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) tarafından toplu taşıma araçlarında kullanılan elektronik bilet (İstanbulkart) için alınan 10 liralık bedeli yasaya aykırı buldu.

CHP’li Tanal başvurmuştu

İETT’nin boş İstanbulkart için aldığı 10 liralık ücretin yasaya aykırı olduğunu belirten CHP İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal, Üsküdar Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne müracaat etmişti.

‘Karar emsal niteliğinde’

7 Mart 2011’de kararını çıklayan heyet, ücretin Tanal’a iadesine hükmetmişti. İETT Genel Müdürlüğü avukatları ise heyetin kararının iptali istemiyle İstanbul 1. Tüketici Mahkemesi’ne dava açmıştı. Dört yıl süren davada geçen salı günü son noktayı koyan İstanbul 1. Tüketici Mahkemesi, İETT’nin talebini reddetti.

Kararın emsal niteliğinde olduğunu belirten Milletvekili Tanal, İETT’nin kart bedeli adı altında ücret alamayacağını söyledi.

‘8 milyon civarında İstanbulkart var’

Hizmet üretmeden kart ücreti adı altında vatandaştan ücret alınmasının hakkaniyete sığmadığını belirten Tanal, şehirde tahminen 8 milyon adet İstanbulkart kullanıcısı olduğunu söyledi. Tanal, şunları kaydetti:

“Boş İstanbulkart 10 liraya satılıyor. Bu bir haksızlıktır. Bu bedel Tüketici Kanunu’nun 5’inci maddesine aykırıdır. Devlet, bir kamu hizmeti verirken bunu bir karta bedelli olarak satmanın yasak olduğunu tüketici mahkemesine götürdük. Mahkeme, ‘Siz, bu taşıma hizmetini veriyorsanız, vatandaşa taşıma ücretini kart satarak sağlayamazsınız.’ dedi. Vatandaşlarımız müracaat edip ücreti talep edebilirler.”

Ne yapılmalı?

Aynı zamanda avukat olan İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal, İstanbulkart için ödediği 10 liralık ücreti almak isteyenlerin yapacakları işlemleri şöyle sıraladı:

“Öncelikle kaymakamlık binalarında hizmet veren tüketici sorunları hakem heyetine müracaat edilecek. Heyetin vereceği ‘iade’ kararına İETT itiraz ederse konu tüketici mahkemesine taşınıyor. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine göre emsal kararı da göz önünde bulunduracak mahkeme, ücretin iadesine karar veriyor. Avukatlık ücretini ise davayı kaybeden taraf ödüyor.”

Öte yandan mahkemenin kararını değerlendiren Tüketici Derneği Genel Başkanı Avukat Bülent Deniz de maliyeti 10 kuruşu geçmeyen bir kart için 10 lira alınmasının hukuksuz olduğunu belirtti.İmc

Güncelleme Tarihi: 12 Aralık 2015, 11:04
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER